22.5 C
İstanbul
19.3 C
Ankara
19 C
Konya
4 Haziran Perşembe 2020

Kur’anı Kerim’de Karı Kocanın Arasını Düzeltmek ile ilgili Ayetler

- Advertisement -
- Advertisement -

Konularına göre alfabetik Kur’an sistematik fihristi kelime sözleri. Karı Kocanın Arasını Düzeltmek anlatan ayetler nelerdir? Kuranda Eşler arasını düzeltmek ile alakalı arapça sure ve ayetlerin okunuşları hangileridir? Kurani Kerimde Karı koca Arasını Düzeltmek hakkında neler söylüyor? Karı Kocanın Arasını Düzeltmek kuranda nasıl geçiyor? Kanıt ile ilgili Kur’anı Kerim de sure ve ayetlerin anlamları meali nedir?

Nisa Suresi, 35. ayet okunuşu : Ve in hiftum şıkâka beynihimâ feb’asû hakemen min ehlihî ve hakemen min ehlihâ, in yurîdâ ıslâhan yuveffikıllâhu beynehumâ innallâhe kâne alîmen habîrâ(habîren).

Nisa Suresi, 35. ayet: (Kadın ile kocanın) Aralarının açılmasından korkarsanız, bu durumda erkeğin ailesinden bir hakem, kadının da ailesinden bir hakem gönderin. Bunlar, (arayı) düzeltmek isterlerse, Allah da aralarında başarı sağlar. Şüphesiz, Allah, bilendir, haberdar olandır.

Nisa Suresi, 35. ayet Tefsiri : Ailede huzur ve düzeni bozan kişi, taraflardan sadece birisi olduğunda “nüşûz”dan söz edilir. Aile düzeni iki tarafın karşılıklı anlaşmazlıklarından, hukuk ihlâlinden ve geçimsizlik çıkarmalarından ileri geliyorsa ve bu durum uzayıp gittiği için ayrılmaları, ailenin dağılması ihtimali ortaya çıkarsa “şikâk” hali gerçekleşmiş olur. Bu durumda Kur’ân-ı Kerîm’in gösterdiği yol, teklif ettiği çözüm usulü “anlaşmazlığın hakemlere götürülmesi”dir.

Âyetin açık ifadesine göre hakem tayin edecek olan merci, karı ve koca veya bunların aileleri değil, devletin ilgili kurumudur (ülü’l-emr). Şikâk durumunda resmî kurum hakem tayin etmekle yükümlüdür, ancak bu yükümlülük karı-kocanın da hakem tayinine engel teşkil etmez. Kurumun (meselâ mahkeme) tayin edeceği iki hakemden birinin kocanın, diğerinin de karının ailesinden olması âyette zikredilmiştir. Bu kaydın bağlayıcı olup olmadığı konusu tartışmalıdır. Şâfiî gibi “Böylesi daha iyi olur, müstehaptır” diyenler yanında, “Akraba içinde hakemliğe uygun şahıslar bulunduğu müddetçe yabancılardan hakem tayini câiz değildir” diyenler de olmuştur.

Hakem, tarafların rızâsı veya hâkimin tayini ile anlaşmazlık konusunu hükme bağlayan kişidir. Hakemin salâhiyetinin “hâkim” gibi mi yoksa “vekil” gibi mi olduğu da tartışılmıştır. Hz. Ömer, Osman, Ali, İbn Abbas gibi önde gelen sahâbîler yanında Nehâî, Şa‘bî, Mâlik, Evzâî, Şâfiî gibi âlimler hakemlerin salâhiyetlerinin hâkim gibi olduğu; yapacakları araştırma, soruşturma, danışma sonunda evlilik hayatının devamı veya sona erdirilmesinden hangisine hükmederlerse onun geçerli olacağı, karı veya kocadan birinin aksini dilemesinin etkisi olmayacağı hükmüne varmışlardır.

Çünkü –bu müctehidlere göre– hakem tayininin mânası ve işlevi bundan ibarettir. Bu ictihad hakemlere, araya mahkeme girmeden aile bağını çözme salâhiyetini tanımakla aile sırlarının mahkemelerde aleniyete dökülüp gözler önüne serilmesi sakıncasını da ortadan kaldırmaktadır.

Ebû Hanîfe ve onun gibi düşünen az sayıdaki müctehid ise hakemlerin salâhiyetlerinin vekilin salâhiyeti gibi olduğu, tarafların iradesi dışında bir çözüme gidemeyecekleri kanaatini benimsemişlerdir. Buna göre hakemlerin vazifesi tarafların arasını düzeltmek, kusurlu olan tarafı yola getirmek için uygulanacak yöntem ve müeyyideyi belirlemek gibi hususlardan ibarettir. Osmanlılar’ın son dönemlerinde kabul edilen 1917 tarihli Hukuk-ı Âile Kararnâmesi şikâk durumunda başvurulan hakemlere “aile meclisi” adını vermiş ve meclisin yetkisi konusunda Hanefî mezhebinin değil, çoğunluğun ictihadını kanunlaştırmıştır (md. 130).

İslâm hukukunda boşama (tatlik, talâk) hakkı kocaya aittir. Bu hükmü ya anlamayan veya kötüye kullanmak isteyenler “kadın hakkına aykırı” olarak değerlendirmişler, “İslâm hukukuna göre kadın evlilik hayatında zarara uğrasa, zulüm görse, mutlu olmasa dahi kocası boşamadıkça bunlara katlanmak mecburiyetindedir” demişlerdir. Âyetin açık ifadesiyle bunun ışığında yapılmış ictihadlar bu anlayışa kesin olarak yol vermemektedir.

Evlilik hayatı içinde zarar ve zulüm gören, mutlu olmayan kadın, kocası boşamak istemediği halde hâkime veya hakemlere başvurarak evlilik hayatını sona erdirebilir. Ayrıca yine kadının irade ve teşebbüsüyle devreye girecek olan “bedel vererek boşanma” (muhâlaa) yolu da açıktır.

Âyetin asıl muhatabı ümmet olduğundan, kocanın boşama hakkını kötüye kullanmak suretiyle kadını mağdur etmesi halinde aile meclisi veya toplumun devreye girmesi, tayin edecekleri hakemler aracılığı ile anlaşmazlıkları çözüme bağlaması gerekir.

Kaynak : Kur’an Yolu Tefsiri Cilt: 2 Sayfa: 61-62

- Advertisement -

İlginizi Çekebilir

Özlem Batman Turizm Batman Firması İletişim Telefon Numarası

Otobüs firmaların dan online otobüs bileti almak içim otogara (aştiye) gitmeye gerek yok. Ülkemizdeki Otobüs ile bir yerden başka şehre yapacağınız seyahatlerin bilgilerine, firmalarının...

Malatya Medine Turizm Kayseri Firması İletişim Telefon Numarası

Otobüs firmaların dan online otobüs bileti almak içim otogara (aştiye) gitmeye gerek yok. Ülkemizdeki Otobüs ile bir yerden başka şehre yapacağınız seyahatlerin bilgilerine, firmalarının...
- Advertisement -

Gonorenin Belirtileri Nelerdir

Hastalık belirtileri başlamadan önce ortalama 21 gün (3-90 gün) kuluçka süresi vardır. Etken vücuda girdikten sonra 4-6 gün arasında belirtiler ortaya çıkar. Ancak bel...

İstimdad Ne Demek

İSTİMDÂD: Yardım isteme, yardıma çağırma.Peygamberlerin ve evliyânın, Allahü teâlânın sevgili kullarının ve sâlih (iyi) mü'minlerin rûhlarından, her kim nerede ve ne zamanda ve her...

Aşık Veysel Hayal Bana Yakın Yar Bana Uzak Şiiri

İşte Âşık Veysel Şatıroğlu tarafından yazılan Hayal Bana Yakın Yar Bana Uzak adlı sözleri Hâyâl bânâ yâkın yâr bânâ uzâk Sevdâsı bâşımâ dolânır gitmez âşkınâ düşeli yâr bânâ...

D Harfi ile Başlayan Eş Anlamlı Kelimeler Sözlüğü

Eş anlamlı sözcükleri bir çoğu bize yabancı gelse de anlamını öğrendikten sonra yeni kavraya biliyoruz. Türkçedeki eş anlamlılık, yabancı kökenli sözcüklerden kaynaklanır. Eş anlamlı kelimeleri...

Benzer Yazılar

M Harfiyle Başlayan Hadisi Şerifler

M harfi ile başlayan hadisler nelerdir. Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla. Allah’a hamd resulüne selam olsun. Eğer sizde şimdi bu makalemize bakıyorsunuz. Hz...

Kur’anı Kerim’de Savaştan Kaçanlar ve Bozguncular ile ilgili Ayetler

Konularına göre alfabetik Kur'an sistematik fihristi kelime sözleri. Kurani Kerimde Savaştan kaçanlar ve bozguncular hakkında neler söylüyor? Savaştan Kaçanlar ve Bozguncular kuranda nasıl geçiyor?...

Adıyaman’a Giderken Okunacak Dua ve Anlamı

Hepimiz bazen bir yerden bir yere gideriz. Bu nedenle herhangi bir şehre gidildiğinde tavsiye edilen bir duayı sizler için derledik. Bir şehire girildiğinde o...

Cuma Hutbesi 5 Haziran 2020

Din hizmetleri genel müdürlüğü diyanet işleri tarafından her hafta cuma hutbesi yenilenir. Türkiye"deki camilerde her cuma olduğu gibi bu cumada müslümanlar hep bir arada...

Hangi Semtte Yaşıyorsun Arapça Yazılışı ve Okunuşu

Arapça kelimeleri ve cümleleri birçoğumuzun ilgi ve alakasını çeken geniş bir dildir. Geçen yazımızda sizler için "Hangi şirketle çalışırsın!" sözü arapça yazılışı ve Türkçe...

504 Dakika Kaç Saat Kaç Saniyedir

504 dakka kaç saniyedir? Veya 504 dakika kaç saattir? Şimdi beşyüz dört sayısının kaç saat veya saniye olduğunu bir kaç işlem yaparak kısa bir...

Erkeğin Erkekle Cinsi İlişki Kurması Zina Sayılır mı

Erkeğin erkekle cinsi ilişki kurması büyük günahlardan biridir. Ahlak ve fıtrata ters düşen bir davranıştır. Bu 'feci cinayeti ilk işleyen Lût (s)'un kavmidir. Bir ülkede...

Abdullah bin Revaha Sahabe Kimdir

Peygamber efendimizin, Eshâbı içinde en çok sevdiği şâirlerden. İsmi Abdullah, künyesi Ebû Muhammed, ünvanı Şâir-i Resûlullah’tır. Nesebi, Abdullah bin Revâha bin Sa’lebe bin İmri-ül-Kays...
- Advertisement -

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here